Folyékony életünk: a víz

Folyékony életünk: a víz

Mennyi is az annyi?

Többféle cikket olvashattunk már a napi vízfogyasztásról, ha valaki méregtelenít, fogyókúrázik, vagy épp megbetegszik még inkább fontosabb a helyes folyadékmennyiség.

Azzal nagyjából mindenki tisztában van, hogy testünk nagyrészt vízből áll (kb. 70%), ez az arány csecsemőknél és felnőtteknél változik, illetve a nők és férfiak között is lehet különbség.

Egy egészséges felnőtt szervezetnek naponta 2,5-3 liter vízre van szüksége, hogy elkerülje a kiszáradást. Ha egy átlagos pohárral akarjuk szemléltetni, ami 2-2,5 dl akkor naponta 10-12 pohárral kellene innunk.

Persze ez a szám attól is függhet, hogy milyen italokat és ételeket veszünk magunkhoz. Bizony az ételek is tartalmazhatnak vizet. A zöldségek és gyümölcsök nagyszázaléka magas víztartalommal rendelkezik, gondoljunk csak bele a görögdinnyében mennyi van.

A vízszükségletünket több faktor is befolyásolhatja:

  • Betegség esetén: egy lázas betegnek több folyadékra van szüksége, mivel a víztartaléka nagy részét kiizzadja. De egy hasmenés vagy hányás következtében is fontos, hogy pótoljuk az elvesztett folyadékot.
  • Fizikai munka során: igen egyszerű a recept, minél többet mozogsz annál több vizet vesztes. Aki többet mozog, többet is igyon.
  • Magas hőmérséklet/ Száraz klímánál: melegebb időszakban több vizet veszítünk, mint általában. Gyorsabban is kell pótolni.

Lehet-e, hogy túl sokat iszunk?

Persze. Mint minden mást ezt is túlzásba lehet vinni. Mivel nincs törvényszerűen leírva, kinek mennyi vízre van szüksége érdemes a megadott 3 literen beül maradni, ezt a számot csak akkor lépjük túl, ha az időjárás vagy alkalom adtán egy erősebb fizikai munka megkívánja, folyamatosan nem javasolt.

Ritka esetben előfordulhat hiponatrémia, ehhez nagy mennyiségű víz szükséges. A vér nátriumszintje lecsökken és letargia vagy zavartság jelentkezhet, mivel a nátriumszint változását az agyunk különösen érzékenyen reagál, így ha odafigyelünk magunkra hamar észlelhetjük, hogy ha baj történik. Ez visszafordítható, ha a folyadékbevitelt lecsökkentjük. De mindenképp forduljunk orvoshoz, ha ilyet tapasztalunk, ha súlyosbodik a hiponatrémia, izomrángások és görcsök alakulhatnak, amely miatt aluszékonyak lehetünk, ez kómához és akár halálhoz is vezethet.

Mindez elkerülhető, ha iránymutató elírásoknak megfelelően betartjuk a javasolt vízmennyiséget és oda figyelünk magunkra és környezetünkre!