Folyékon életünk: A víz

Mennyi is az annyi?

Többféle cikket olvashattunk már a napi vízfogyasztásról, ha valaki méregtelenít, fogyókúrázik, vagy épp megbetegszik még inkább fontosabb a helyes folyadékmennyiség.

Azzal nagyjából mindenki tisztában van, hogy testünk nagyrészt vízből áll (kb. 70%), ez az arány csecsemőknél és felnőtteknél változik, illetve a nők és férfiak között is lehet különbség.

Egy egészséges felnőtt szervezetnek naponta 2,5-3 liter vízre van szüksége, hogy elkerülje a kiszáradást. Ha egy átlagos pohárral akarjuk szemléltetni, ami 2-2,5 dl akkor naponta 10-12 pohárral kellene innunk.

Persze ez a szám attól is függhet, hogy milyen italokat és ételeket veszünk magunkhoz. Bizony az ételek is tartalmazhatnak vizet. A zöldségek és gyümölcsök nagyszázaléka magas víztartalommal rendelkezik, gondoljunk csak bele a görögdinnyében mennyi van.

A vízszükségletünket több faktor is befolyásolhatja:

  • Betegség esetén: egy lázas betegnek több folyadékra van szüksége, mivel a víztartaléka nagy részét kiizzadja. De egy hasmenés vagy hányás következtében is fontos, hogy pótoljuk az elvesztett folyadékot.
  • Fizikai munka során: igen egyszerű a recept, minél többet mozogsz annál több vizet vesztes. Aki többet mozog, többet is igyon.
  • Magas hőmérséklet/ Száraz klímánál: melegebb időszakban több vizet veszítünk, mint általában. Gyorsabban is kell pótolni.

 

Lehet-e, hogy túl sokat iszunk?

Persze. Mint minden mást ezt is túlzásba lehet vinni. Mivel nincs törvényszerűen leírva, kinek mennyi vízre van szüksége érdemes a megadott 3 literen beül maradni, ezt a számot csak akkor lépjük túl, ha az időjárás vagy alkalom adtán egy erősebb fizikai munka megkívánja, folyamatosan nem javasolt.

Ritka esetben előfordulhat hiponatrémia, ehhez nagy mennyiségű víz szükséges. A vér nátriumszintje lecsökken és letargia vagy zavartság jelentkezhet, mivel a nátriumszint változását az agyunk különösen érzékenyen reagál, így ha odafigyelünk magunkra hamar észlelhetjük, hogy ha baj történik. Ez visszafordítható, ha a folyadékbevitelt lecsökkentjük. De mindenképp forduljunk orvoshoz, ha ilyet tapasztalunk, ha súlyosbodik a hiponatrémia, izomrángások és görcsök alakulhatnak, amely miatt aluszékonyak lehetünk, ez kómához és akár halálhoz is vezethet.

Mindez elkerülhető, ha iránymutató elírásoknak megfelelően betartjuk a javasolt vízmennyiséget és oda figyelünk magunkra és környezetünkre!

Folyékon életünk: A víz

Mennyi is az annyi?

Többféle cikket olvashattunk már a napi vízfogyasztásról, ha valaki méregtelenít, fogyókúrázik, vagy épp megbetegszik még inkább fontosabb a helyes folyadékmennyiség.

Azzal nagyjából mindenki tisztában van, hogy testünk nagyrészt vízből áll (kb. 70%), ez az arány csecsemőknél és felnőtteknél változik, illetve a nők és férfiak között is lehet különbség.

Egy egészséges felnőtt szervezetnek naponta 2,5-3 liter vízre van szüksége, hogy elkerülje a kiszáradást. Ha egy átlagos pohárral akarjuk szemléltetni, ami 2-2,5 dl akkor naponta 10-12 pohárral kellene innunk.

Persze ez a szám attól is függhet, hogy milyen italokat és ételeket veszünk magunkhoz. Bizony az ételek is tartalmazhatnak vizet. A zöldségek és gyümölcsök nagyszázaléka magas víztartalommal rendelkezik, gondoljunk csak bele a görögdinnyében mennyi van.

A vízszükségletünket több faktor is befolyásolhatja:

  • Betegség esetén: egy lázas betegnek több folyadékra van szüksége, mivel a víztartaléka nagy részét kiizzadja. De egy hasmenés vagy hányás következtében is fontos, hogy pótoljuk az elvesztett folyadékot.
  • Fizikai munka során: igen egyszerű a recept, minél többet mozogsz annál több vizet vesztes. Aki többet mozog, többet is igyon.
  • Magas hőmérséklet/ Száraz klímánál: melegebb időszakban több vizet veszítünk, mint általában. Gyorsabban is kell pótolni.

 

Lehet-e, hogy túl sokat iszunk?

Persze. Mint minden mást ezt is túlzásba lehet vinni. Mivel nincs törvényszerűen leírva, kinek mennyi vízre van szüksége érdemes a megadott 3 literen beül maradni, ezt a számot csak akkor lépjük túl, ha az időjárás vagy alkalom adtán egy erősebb fizikai munka megkívánja, folyamatosan nem javasolt.

Ritka esetben előfordulhat hiponatrémia, ehhez nagy mennyiségű víz szükséges. A vér nátriumszintje lecsökken és letargia vagy zavartság jelentkezhet, mivel a nátriumszint változását az agyunk különösen érzékenyen reagál, így ha odafigyelünk magunkra hamar észlelhetjük, hogy ha baj történik. Ez visszafordítható, ha a folyadékbevitelt lecsökkentjük. De mindenképp forduljunk orvoshoz, ha ilyet tapasztalunk, ha súlyosbodik a hiponatrémia, izomrángások és görcsök alakulhatnak, amely miatt aluszékonyak lehetünk, ez kómához és akár halálhoz is vezethet.

Mindez elkerülhető, ha iránymutató elírásoknak megfelelően betartjuk a javasolt vízmennyiséget és oda figyelünk magunkra és környezetünkre!

Ez is érdekelhet

időpontkérés

Ha szeretnél bejelentkezni, töltsd ki ezt az űrlapot.Hamarosan keresni fogunk telefonon időpont egyeztetéssel kapcsolatban.

Kérdezz tőlünk

Hírlevél feliratkozás

Iratkozzon fel.