Életünk a víz

Elmúlt a nyári nagy hőség, az esős, hűvös napokon nem kínoz a szomjúság, a szervezet hűsítésének igénye sem jelentkezik, így bizony előfordul, hogy órákig nem jut eszünkbe folyadékot venni magunkhoz.

Néhány elképesztőnek látszó adat:

Testünk tömegének több mint a fele víz, férfiaknál 60%, nőknél – a nagyobb testzsír-százalék miatt- 50%. Amikor a csecsemők megszületnek, testükben a víztartalom 70%.  Ez megoszlik sejten kívüli, és kb. 60 % sejten belüli víztartalomra. Felnőtt korunkra sejtjeink majd 30 liter folyadékot tartalmaznak.

Szervezetünk vízháztartását, vagyis a folyadék felvételét és leadását bonyolult idegi- és hormonális folyamatok szabályozzák. A víz fontosságát nem becsülhetjük le, hiszen az összes, szervezetünkben lezajló élettani folyamathoz vízre van szükség.

Gondoljuk csak meg:

  • a nyál
  • az epe
  • különböző emésztő enzimek termelődéséhez
  • az emésztéshez és felszívódáshoz
  • a tápanyagszállításhoz
  • a testhőmérséklet folyamatos fenntartásához elengedhetetlenül szükséges a vízháztartás egyensúlya.

Emiatt a szomjazást sokkal nehezebben és csak rövid ideig képes tolerálni a szervezetünk, mint az éhezést.  Normál időjárási körülmények között a felnőttek kb. 2,5 –3 liter folyadékot vesznek fel és veszítenek el naponta.

Egy átlagosan táplálkozó felnőtt a teljes folyadékszükségletének legjelentősebb részét (kb. 1500 ml-t) folyadék formájában veszi fel, de szintén nagy mennyiség, kb. 800 ml származik a táplálékok szabad és kötött víztartalmából. Ebben a tekintetben jelentős víztartalmuk van a gyümölcsöknek és a zöldségféléknek is (80% feletti).

A tápanyagok elégetésekor átlagosan további 200 ml víz képződik szervezetünkben.

A veséink által kiválasztott napi vizelet mennyisége kb. 1400 ml. Viszonylag sok vizet párologtatunk el (300 ml) a légzés folyamán és a bőrön keresztüli vízveszteségünk (párolgás), izzadás nélkül is legalább 600 ml naponta,

A szervezet belső vízállományában bekövetkező legkisebb változás erőteljesen befolyásolja a sóháztartást is, és fordítva. A víz-, vagy a sóháztartás jelentős eltérései súlyos, akár életveszélyes anyagcsere- zavarokat idézhetnek elő (kiszáradás, vízmérgezés).

Mire figyeljünk?

A folyadékpótlást célszerű vízzel, ásványvízzel, lédús gyümölcsökkel (pl. cseresznye, meggy, görögdinnye, stb.), gyümölcslevekkel, teákkal, esetleg leves félék fogyasztásával megoldani. Kevésbé ajánlottak a cukros üdítők, tejfélék, a kávé pedig erős vízhajtó hatása miatt kifejezetten kerülendő. A kávé mellé mindig kérj egy pohár vizet!

Jó egészséget kíván az Irisz Medical & Selfness Center

Életünk a víz

Elmúlt a nyári nagy hőség, az esős, hűvös napokon nem kínoz a szomjúság, a szervezet hűsítésének igénye sem jelentkezik, így bizony előfordul, hogy órákig nem jut eszünkbe folyadékot venni magunkhoz.

Néhány elképesztőnek látszó adat:

Testünk tömegének több mint a fele víz, férfiaknál 60%, nőknél – a nagyobb testzsír-százalék miatt- 50%. Amikor a csecsemők megszületnek, testükben a víztartalom 70%.  Ez megoszlik sejten kívüli, és kb. 60 % sejten belüli víztartalomra. Felnőtt korunkra sejtjeink majd 30 liter folyadékot tartalmaznak.

Szervezetünk vízháztartását, vagyis a folyadék felvételét és leadását bonyolult idegi- és hormonális folyamatok szabályozzák. A víz fontosságát nem becsülhetjük le, hiszen az összes, szervezetünkben lezajló élettani folyamathoz vízre van szükség.

Gondoljuk csak meg:

  • a nyál
  • az epe
  • különböző emésztő enzimek termelődéséhez
  • az emésztéshez és felszívódáshoz
  • a tápanyagszállításhoz
  • a testhőmérséklet folyamatos fenntartásához elengedhetetlenül szükséges a vízháztartás egyensúlya.

Emiatt a szomjazást sokkal nehezebben és csak rövid ideig képes tolerálni a szervezetünk, mint az éhezést.  Normál időjárási körülmények között a felnőttek kb. 2,5 –3 liter folyadékot vesznek fel és veszítenek el naponta.

Egy átlagosan táplálkozó felnőtt a teljes folyadékszükségletének legjelentősebb részét (kb. 1500 ml-t) folyadék formájában veszi fel, de szintén nagy mennyiség, kb. 800 ml származik a táplálékok szabad és kötött víztartalmából. Ebben a tekintetben jelentős víztartalmuk van a gyümölcsöknek és a zöldségféléknek is (80% feletti).

A tápanyagok elégetésekor átlagosan további 200 ml víz képződik szervezetünkben.

A veséink által kiválasztott napi vizelet mennyisége kb. 1400 ml. Viszonylag sok vizet párologtatunk el (300 ml) a légzés folyamán és a bőrön keresztüli vízveszteségünk (párolgás), izzadás nélkül is legalább 600 ml naponta,

A szervezet belső vízállományában bekövetkező legkisebb változás erőteljesen befolyásolja a sóháztartást is, és fordítva. A víz-, vagy a sóháztartás jelentős eltérései súlyos, akár életveszélyes anyagcsere- zavarokat idézhetnek elő (kiszáradás, vízmérgezés).

Mire figyeljünk?

A folyadékpótlást célszerű vízzel, ásványvízzel, lédús gyümölcsökkel (pl. cseresznye, meggy, görögdinnye, stb.), gyümölcslevekkel, teákkal, esetleg leves félék fogyasztásával megoldani. Kevésbé ajánlottak a cukros üdítők, tejfélék, a kávé pedig erős vízhajtó hatása miatt kifejezetten kerülendő. A kávé mellé mindig kérj egy pohár vizet!

Jó egészséget kíván az Irisz Medical & Selfness Center

Ez is érdekelhet

időpontkérés

Ha szeretnél bejelentkezni, töltsd ki ezt az űrlapot.Hamarosan keresni fogunk telefonon időpont egyeztetéssel kapcsolatban.

Kérdezz tőlünk

Hírlevél feliratkozás

Iratkozzon fel.


Parse error: syntax error, unexpected end of file, expecting variable (T_VARIABLE) or ${ (T_DOLLAR_OPEN_CURLY_BRACES) or {$ (T_CURLY_OPEN) in /var/www/imscweb/data/www/imsc.hu/stat/var/last.php on line 804